vrijdag 9 januari 2015

ANNA'S JAREN (45) - Slechte tijden, goede tijden

In Parijs werd Josephine Baker  beroemd door haar erotische dansen. In de revue ‘Un vent de Folie’ vestigde zij door het dragen van een rokje van bananen een imago dat haar voor altijd zou aankleven.
In Den Haag werd een filiaal geopend van De Bijenkorf, dat als eerste warenhuis in Nederland een roltrap had. De publieke belangstelling was enorm, mensen begonnen belangstelling en wat geld te krijgen voor zaken die iets luxer waren dan de hoognodige gebruiksvoorwerpen.

In Amerika ontwikkelden blanke musici de later zo genoemde Chicago jazz, een snellere vorm van New Orleans-muziek. Een acteur die wordt gezien als een van de eerste sekssymbolen, ‘The Great Lover’ Rudolph Valentino overleed, eenendertig jaar oud.
Het kon er nog steeds allemaal niet op, er ontstond een roekeloze speculatiegolf, de Dow Jones index ging in vijf jaar tijd van 88 naar 381 punten. Coolidge, van 1923 tot 1929 president, was voorstander van een ongebreidelde economische vrijheid en zijn regering voerde voor de rijken enorme belastingverlagingen door, het toptarief werd zelfs met vijfentwintig procent verlaagd, de rijkdom in het land raakte daardoor meer dan ooit onevenredig verdeeld. Het wachten was natuurlijk op de grote klap maar dat werd nog lang niet algemeen onderkend.

In Duitsland had de vrijgelaten Hitler nog wel tijdelijk een spreekverbod opgelegd gekregen maar hij gebruikte die tijd om Mein Kampf te voltooien en begon de tweede helft van de twenties met de uitgave van dat boek, bekostigd door de nazi’s. Het zou nog een kleine tien jaar duren tot het boek echt ruimschoots aftrek vond. Vanaf 1936 kregen pasgehuwden een exemplaar cadeau, nog eens andere koek dan een pakketje poetsmiddelen van de Felicitatiedienst. Het boek behoorde ook tot de uitrusting van frontsoldaten - dat zal geholpen hebben - en aan het eind van de oorlog hadden tien miljoen Duitsers een exemplaar.

In Rotterdam was het dagelijks leven van Anna, Pieter L.C. en de kinderen ondanks de maalstroom der tijden alledaags gebleven. De turbulenties in de wereld die door het ontbreken van een medium als televisie minder indringend binnenkwamen dan tegenwoordig het geval is, vormden nauwelijks een belemmering op het gewone doen en laten. De tijd van gillende armoede lag gelukkig ver achter hen en het was niet langer denkbaar dat de kinderen zonder te hebben gegeten naar bed moesten. Zij waren gelukkig, met weinig; materiële zaken vormen een te verwaarlozen bestanddeel bij het geluk van een kind. Je komt verder met een moeder als Anna.
Bovendien bracht de tweede helft van de twenties daarbij een verandering ten goede in het leven van Anna’s gezin. Pieter kreeg een erfenis en zij raakten ‘in goeden doen’. Zij begonnen een nieuw café in Katendrecht en vierden het begin van hun nieuwe bestaan door het hele gezin eens fijn in mooie kleren te steken en een foto te laten maken, best iets bijzonders in die dagen. Ze poseerden als een prinselijk paar, Pieter in driedelig pak en met hoed, Anna chic in haar mantel met bontkraagje en bontmofjes, gecompleteerd met de cloche op het hoofd. Beiden geheel passend in het modebeeld van de twenties. Zij moeten zich rijk hebben gevoeld maar het valt op dat er op die foto desalniettemin niet wordt gelachen. Er moest best lang worden geposeerd in die dagen en Anna heeft er nooit iets voor gevoeld om een gemaakte lach te acteren, lachen deed Anna genoeg, als er iets te lachen viel. Ook op het enige in mijn bezit zijnde portret, dat niet ver voor haar dood is gemaakt, kijkt zij kordaat en ernstig in de lens, alsof zij nog steeds tegen het leven wil zeggen, ‘hier ben ik, kom maar op’. Wel een verschil met opoe Anna in levende lijve.
‘You talk too much, Anna,
you talk too much’
(wordt vervolgd)
nnn


Geen opmerkingen:

Een reactie posten