zondag 9 augustus 2015

ANNA'S JAREN (87) - Iemand die je om een boodschap kon sturen

Tijden veranderen. Als toentertijd Billy haar kont aan een ongeïnteresseerd publiek toonde veroorzaakte dat nauwelijks opwinding, maar toen Rita Reys enkele jaren voor haar overlijden bij een braderie in Reeuwijk aan een luidruchtig kletsend publiek vriendelijk verzocht achterin te gaan staan, zodat zij zich beter kon concentreren en anderen die wilden luisteren tenminste iets van het optreden konden opvangen, was de wereld te klein.
‘Wat een bitch is dat toch’, zeiden de small talkers en maakten geen aanstalten, terwijl het prachtig weer was en zij er zelfs beter aan hadden gedaan de tent te verlaten. Het optreden bleef nauwelijks te beluisteren. De devaluatie tot behang van eens een responsrijke muzieksoort.
Merkwaardig dat het bitch-imago aan Rita kleefde. Vermoedelijk ligt de oorzaak in een ietwat ongemakkelijk omgaan met de media. Tegenwoordig zijn daar trainingen voor. Uit haar levensverhaal ‘Lady Jazz’, opgetekend door Bert Vuijsje, blijkt zij bescheidener en kritischer op zichzelf dan doorgaans werd aangenomen. Het treft vooral hoe liefdevol zij sprak over haar in 1996 overleden man Pim Jacobs.
Over Billie Holiday zegt Rita Reys in die biografie dat zij haar aanvankelijk verschrikkelijk vond, om later toch weer bewondering voor haar te krijgen. Maar een inspiratiebron vond zij Billie niet. Dat laatste lijdt geen twijfel als je beide zangeressen beluistert.

Het is mij met de waardering voor Billy ook ongeveer zo vergaan, verschrikkelijk vond ik Billie nou ook weer niet, maar aanvankelijk maakte haar ietwat huilerige stem en trage zang niet veel indruk. Van haar hit ‘Lady Sings the Blues’ begreep ik eigenlijk niet zo veel. Ik vond haar geen blueszangeres en het schijnt dat zij er zelf ook zo over dacht.
Toch werden er nog wel wat opnames van Billie aangeschaft, want naarmate ik wat meer van haar te weten kwam, steeg de waardering voor haar muziek. En dat ging vooral goed als er werd begeleid door Ben Webster, een van mijn favoriete saxofonisten. Waarschijnlijk waren er ook nog andere platenkeuzes gemaakt als ik in 1977 ‘Billie en de president’ had gelezen. Martin Schouten maakt daarin duidelijk welke belangrijke rol Lester Young in het leven van Billie heeft gespeeld. Gelukkig is er in 2014 een fraaie, met latere reportages uitgebreide herdruk van het boek verschenen.
Billie werd bekend als ‘Lady Day’, de bijnaam die Lester Young haar had gegeven en zij noemde hem ‘Prez’, afkorting van president.

Na de oorlog, die voor de deur stond in de periode van Billies groeiende bekendheid, hoefde Jan nog steeds een sinaasappel maar even op de hand te wegen en hij wist al of deze sappig was of niet. Hij altijd gelijk, het ruwe havenwerk had de kans niet gekregen zijn als groenteman opgebouwde vakkennis om zeep te helpen. Jan deed dan ook vaak de boodschappen als er groente en fruit moest worden ingekocht. In die eerste jaren van vrede en beginnende koude oorlog was dat nogal wat, een man die de boodschappen deed om maar niet te spreken over hoe dat eerder, in de jaren van Billies groei vlak vóór de wereldbrand, moet zijn geweest. Die emancipatie avant-la-lettre was niet in het minst ontstaan dankzij Rieka, toen al werkende moeder. De tijd moest nog komen dat er vlammende pamfletten de wereld zouden worden ingestuurd over de gelijkheid van man en vrouw. Maar voor Rieka was dat toen al de gewoonste zaak van de wereld, zonder diepgaande discussies of ludieke acties. Jan had zich te schikken en dat deed hij in het besef dat Rieka nochtans een zorgzame vrouw was. Zij werkte bij een limonadefabrikant in de Oranjeboomstraat, in de huishouding van de directeur, waar zij fantastisch leerde koken en ook in het restaurant van het Feijenoordstadion, dat die fabrikant pachtte.
Nog net niet in het stadion geboren, heb ik als peuter wel nogal eens van de grasmat mogen genieten. Geholpen heeft het niet erg, want het is nooit gelukt om een voetbalfan van mij te maken, tot verdriet van Jan.
(wordt vervolgd)
nnn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten