De hardheid van die tijd. Mogelijk
heeft het hiermee te maken dat de bokssport, hoewel die al
zo’n tweehonderd jaar werd beoefend, in het interbellum een plotseling
hoogtepunt bereikte. Als dit echter een verdedigbare en ook omkeerbare these
is, moet de huidige tijd per definitie nog harder zijn met het in bepaalde
kringen geliefde kickboksen. Bij die vorm van vechtsport is het de bedoeling om
te scoren door trap- en stoottechnieken en krijgt een gesprongen trap tegen het
hoofd nota bene de hoogste score. Die keiharde sport werd in de jaren zeventig
van de vorige eeuw populair in de Verenigde Staten en later ook in Europa.
In het
interbellum was het vooralsnog de pugilistiek - om dat mooie woord voor boksen
als wedstrijdsport maar eens te gebruiken - die werkelijk razend populair werd
in Amerika. En dat kwam niet het minst door de ontdekking dat er grof geld mee
viel te verdienen, in het bijzonder door promotors en bookmakers.
Ondanks dat
wedstrijdboksen aanvankelijk in de
meeste Amerikaanse staten was verboden zou het niet lang meer duren tot
profboksers in de twenties duizelingwekkende bedragen gingen verdienen, geld
dat zij ook weer snel grotendeels kwijtraakten. Er werd volop gegokt, corruptie
vierde hoogtij en dikwijls ontkwamen beoefenaren van ‘The Noble Art of Self
Defence’ niet aan de invloed van de
maffia.
In die
periode, toen de twenties weliswaar nog moesten beginnen, zou wat nu het NOS-journaal
is, gouden tijden hebben kunnen beleven, aangenomen dat de hedendaagse technische
mogelijkheden toen aanwezig zouden kunnen zijn. Er ontstond een stortvloed aan
nieuws, die al loskwam met het verhaal van twee vliegers, die in één keer de
Atlantische Oceaan wilden oversteken, en er kwam nog zoveel meer dat een
dagelijks journaal van een uur zonder problemen de gewenste kijkcijfers zou moeten
kunnen halen. Het nieuws zou alles kunnen hebben van een serial story en de
kijkers dagelijks met een hapje en drankje aan de buis kunnen kluisteren.
Affiche uit 1919 van Brian de Kruyff Dorsen (Wikipedia) |
De
Volkenbond werd officeel opgericht op basis van het Verdrag van Versailles met
de bedoeling een einde aan alle oorlogen te maken, wat niet helemaal is gelukt.
In Amsterdam legden de metaalarbeiders
voor een maand het werk neer om een minimumloon en een achturige werkdag te
bewerkstelligen. En dan was er Charlie Chaplin, die samen met andere grootheden
uit de filmwereld United Artists oprichtte. Verder ging met een dagelijkse
vlucht de eerste passagiersverbinding van start tussen Berlijn en Weimar; stichtte
Fokker de Nederlandse Vliegtuigfabriek en richtte Albert Plesman de
Luchtvaartmaatschappij voor Nederland en Koloniën op, de latere KLM.
Die twee eerdergenoemde
vliegers, de Britten John Alcock en Arthur Whitten Brown vertrokken daadwerkelijk
van Newfoundland met een omgebouwde Vickers Vimy tweedekker, oorspronkelijk
bedoeld als bommenwerper. Een uiterst fragiel toestel waarmee zij in de meest
extreme weersomstandigheden terechtkwamen en hun tocht had vrijwel onmiddellijk
alles weg van een stuntfilm. Door een gebarsten uitlaat lekten de vlammen langs
het toestel, navigator Brown moest regelmatig de bril schoonvegen van piloot
Alcock, die de stuurinrichting geen seconde los kon laten en zijn
spectaculairste actie was wel dat hij verscheidene keren de vleugels moest
opkruipen om de luchtinlaten van ijs te ontdoen. Soms bleken zij, uit de mist
of een gigantische bui komend, met hun vrijwel gekapseisde vliegtuig niet meer
dan twintig meter boven de zeespiegel te vliegen.
(wordt vervolgd)
nnn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten