donderdag 14 mei 2015

ANNA'S JAREN (70) - Samen spelen, apart eten

Geen taal is internationaler dan die van muziek. En Benny Goodman komt de eer toe te behoren tot de eersten die erkenden dat er ook interraciaal voortreffelijk mee valt te communiceren. Begin jaren dertig konden zwarte en blanke muzikanten vrijwel nooit samenspelen en in de zuidelijke staten was het zelfs bij wet verboden. Benny Goodman, een ruimdenkende man, ging hier tegenin en gaf in zijn voornamelijk uit blanke musici bestaande band ook zwarte musici de ruimte. Teddy Wilson  en Lionel Hampton  speelden al in zijn kwartet. Echt helpen deed het nog niet, zijn zwarte musici konden vaak in het zuiden van de VS niet in hetzelfde restaurant eten als de overige orkestleden.
Dat spraakmakende concert in Los Angeles was het laatste concert van een eigenlijk mislukte tournee en toen de band gewoontegetrouw begon met rustige nummers was de ontvangst net zo lauw als bij eerdere concerten maar het publiek ging dan toch uit zijn dak nadat de band met de geweldige drummer Gene Krupa besloot alle remmen los te gooien. De ‘Swing Era’ ging hiermee van start en Benny Goodman werd meteen de ‘King of Swing’ genoemd. Er ontstonden nieuwe dansen met als spectaculair hoogtepunt de ‘Lindy Hop’, die zich eigenlijk al ontwikkelde in de periode direct na Lindberghs solovlucht, toen de feestvreugde niet opkon nadat de kranten ‘Lucky Lindy hops Atlantic’  hadden gekopt. De dans was eigenlijk niet meer dan een allegaartje van jazzdans, tap en charleston. Maar nu was er dan echt de passende muziek voor, waardoor de ontwikkeling ging naar swing en jitterbug.

Blanke bands maakten furore en zwarte deden er nog een schepje bovenop. Al snel was Count Basies ‘One O’Clock Jump’ door de gehele VS te beluisteren.
Er was ook een blanke zanger, die een demoplaat liet maken en ook nog eens kans zag die plaat op de radio gedraaid te krijgen. De vrouw van bandleider Harry James  hoorde dat nummer toevallig en raadde haar man aan om achter die zanger, ene Frank, aan te gaan. Dat deed hij, ontdekte dat Frank in een wegrestaurant werkte, en reed erheen om hem te ontmoeten. Volgens de manager van het restaurant hadden zij geen zanger, maar hij wist wel dat een van de kelners aardig kon zingen. Dat bleek toch de gezochte man te zijn en die kreeg een contract bij Harry en schoof later door naar Tommy Dorsey. Daarmee was de nagenoeg eindeloze carrière begonnen van Frank Sinatra.

Benny Goodman, Lionel Hampton, Count Basie, Harry James, in de jaren vlak na de Tweede Wereldoorlog zouden deze bigbands met die van Glenn Miller  een niet te verwaarlozen deel uitmaken van het aanbod op de Nederlandse radio. Die bracht overigens ook live muziek, vooral ‘The Ramblers’ speelden vaak voor de AVRO in een directe uitzending op locatie, zoals de Rotterdamse dancing Pschorr. Het was bij zo’n gelegenheid dat een meisje in het publiek tegen haar vriendje zei dat zij best wel eens bij zo’n echte band zou willen zingen en de jongen meteen op Theo Uden Masman  afstapte. Dat wilde hij wel eens meemaken.
‘Wel ja’, zei de bandleider, ‘laat haar maar iets zingen’.
(Foto Wikipedia)
Haar wens werd vervuld, en dat niet alleen, zij kwam ook nog meteen op de radio, waarmee à bout portant de carrière van deze Rotterdamse begon. Annie de Reuver zou, zeker in Rotterdam, een van de populairste zangeressen van de jaren veertig en vijftig worden. En wie haar en haar debuut zeker niet snel zouden vergeten, waren Jan en Rieka, die zich maar eens een uitje hadden veroorloofd, dat gebeurde niet vaak. Zij zagen daar  voor het eerst Annies optreden én elkaar.

Niet lang na haar podiumdebuut in Pschorr, vond Uden Masman dat Annie maar eens mee moest doen aan een platenopname in Pulchri Studio in Den Haag. Annie aan het repeteren, onder andere ‘Some of these days’, ‘Hands accross the table’, ‘I only have eyes for you’. Annies Engels was volgens eigen zeggen abominabel en toen zij later de opnames terughoorde liepen haar de rillingen over de rug. Desondanks werd de plaat wereldwijd bekend, niet in het minst omdat er een wereldberoemde tenorsaxofonist op meespeelde, die volgens Annie strontlazarus de studio was binnengekomen maar blies als een jonge god: Coleman Hawkins.
(wordt vervolgd)
nnn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten