woensdag 19 oktober 2016

ANNA'S JAREN (173) - Peuk

‘Ja’, ging Jilles nog even op Jans woorden over de anjerprins in, ‘die Bernhard maakt zo hier en daar nog weleens zijn peuk uit.’
‘Prins Bernhard rookt toch pijp?’ zei ik, niet begrijpend waarom Anna zowat helemaal in een deuk lag. Wist ik veel dat voor het door Jilles bedoelde ‘beest met twee ruggen’ de uitdrukking eigenlijk ‘de pijp uitkloppen’ is. Rotterdammers hadden het trouwens meer over ‘zijn platte tampie uitgooien’. Daar was de haven dan weer, een tamp is het einde van een tros.
Dirk en Sientje zouden het nog steeds niet willen toegeven maar Jan-met-de-pet wist al uitgebreid van het schuinsmarcheren van de anjerprins, ofschoon dat van officiële zijde werd ontkend of genegeerd. Nog gedurende zo’n vijftig jaar. Het was destijds ook beter om zoiets niet hardop te zeggen, want met de wet uit Anna’s geboortejaar, die majesteitsschennis verbood, kon je nog net zo hard worden bestraft als voorheen, wanneer je een ‘bevriend staatshoofd’ als Adolf niet zag zitten.  
De Rotterdamse zanger Gerard Cox  zou het zelfs nog weer een kleine twintig jaar later ondervinden. Hij zong bij cabaretgroep ‘Lurelei’ het lied ‘Arme ouwe’:

(...) Ik kan wel kotsen als ik Trix of Claus of Bernhard zie
En Juliaan is ook niet veel, dat geef ik dadelijk toe
Ze is volstrekt verwerpelijk, maar ze lijkt zo op me moe
Die heeft ongeveer hetzelfde soort figuur
Die heeft ook iets onzekers in haar ogen
Die kan ook zo prutsen aan d’r brilmontuur
Als ze bang is dat de mensen haar niet mogen...

Het in 1966 door Guus Vleugel  geschreven lied leidde tot Kamervragen. Er kwam een proces-verbaal wegens ‘opzettelijke belediging de Koning of Koningin aangedaan’, en Gerard Cox werd opgepakt, evenals de maker van het lied en medespeler Eric Herfst.  Tot een veroordeling kwam het niet, maar bij elke volgende voorstelling zat er iemand van de politie in de zaal. Wij hadden best wel iets geleerd van het bezoek door onze buren van over de grens. Tegen cartoonist Willem werd in hetzelfde jaar drie maanden cel geëist wegens majesteitsschennis. Hij had de koningin afgebeeld als ‘vrouw’ achter het raam. De prent was gemaakt naar aanleiding van de verhoging van de toelage van de koningin, in een tijd dat over de gehele linie de lonen werden gematigd in Nederland.
‘Geef maar, geef maar!’  Ruim vijf miljoen.
Willem, wiens werkelijke naam Bernhard Holtrop  is, werd vrijgesproken in de zaak van de cartoon nadat hij erop had geattendeerd dat eerst moest worden bewezen dat hij de tekening had gemaakt. Gegrepen werd hij alsnog, 250 gulden boete moest hij betalen wegens belediging van het openbaar gezag. Hij had een politieagent getekend in de vorm van een hakenkruis.
Holtrop zou in 1968 naar Frankrijk gaan om daar bekendheid te krijgen als tekenaar voor de bladen ‘Libération’, ‘Hara-Kiri’ en ‘Charlie Hebdo’. Hij voelde zich aangetrokken tot de harde satirische traditie in dat land. De redactie van ‘Charlie Hebdo’ werd in 2016 uitgemoord. Willem had geluk, hij was op dat moment nog onderweg naar het redactiebureau.

Verzetsstrijders legden waarschijnlijk de grootste inventiviteit aan de dag als zij gevangengehouden medestrijders uit de klauwen van de moffen wilden redden. Dat waren wel de meest gevaarlijke en spectaculaire acties. De overval op het Rotterdamse Haagse Veer is er een treffend voorbeeld van. Soms was zo’n actie spectaculair genoeg om er een film van te maken, zoals van de overval door het Friese verzet op het huis van bewaring in Leeuwarden. ‘Waarbij 51 gevangen verzetsstrijders werden bevrijd, zonder dat er een schot werd gelost’, schrijft Ad van Liempt  in zijn boek ‘De Drogist’ en hij geeft de gebeurtenis tot in details weer. De Duitse bezetter besloot om geen represailles te nemen, waarschijnlijk omdat er bij de actie geen geweld was gebruikt. Van Liempt noemt de overval misschien wel het hoogtepunt uit de Nederlandse verzetsgeschiedenis en de film erover, ‘De overval’, met Kees Brusse  en Rob de Vries  de best bezochte Nederlandse film ooit. Verder brengt hij aan het licht in wat voor hel een verzetsman na de oorlog terecht kon komen.

Samuel Esmeijer
(Foto: Wikipedia)
Hoe gevaarlijk het was en hoe mis het kon gaan ervoer de man die zoveel succes had met de overval op het Haagse Veer. In de Willem III kazerne in Apeldoorn zaten leden van de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten gevangen. Er werden daar ook enkele pas gearresteerde contactmannen van Samuel Esmeijer ondergebracht. Samuel en ‘Landelijk Sabotage’-commandant Jan van Bijnen  overwogen een overval om hen te bevrijden. Zij kozen ervoor om eerst de boel te verkennen, net als in Rotterdam. Huib Verschoor vervoerde hen met de auto. Deze keer ging het hopeloos mis. Zij werden betrapt en de Duitsers wilden tot fouillering overgaan. Er ontstond een vuurgevecht dat de drie mannen het leven kostte. De nog geen 24 jaar oud geworden Samuel Esmeijer werd als provinciaal leider opgevolgd door de ervaren Marinus van der Stoep, die ook bij de overval op Haagse Veer een rol had gespeeld. Esmeijer kreeg posthuum het Verzetskruis en Rotterdam noemde een plein naar hem.
(wordt vervolgd)
nnn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten