maandag 29 juni 2015

ANNA'S JAREN (79) - De wraak van de kunstenaar

Rood, wit, blauw. Dat was het en dat bleef het, Nederland legde de kleuren van de vlag officieel vast in een Koninklijk Besluit. Het historisch gezien onjuiste oranje, blanje, bleu werd gehanteerd door de NSB, die bij de kamerverkiezingen tot verrassing van Colijn slechts vier zetels kreeg. Toch nog vier teveel zou je zeggen maar er was op een veel slechter resultaat gerekend.
In Engeland was koning George VI gekroond, in Parijs de Wereldtentoonstelling geopend en in Rotterdam het Feijenoordstadion. Met hulp van havenbaron Van Beuningen was het gelukt dit bouwwerk met 65.000 plaatsen te verwezenlijken. De Rotterdammers hadden weer iets om groos op te zijn en Rieka kreeg er werk, in het restaurant. Rotterdammer Jan was dubbelgroos.

De Duitsers hadden inmiddels al groots werk verricht, het eerste bombardement op burgers in Europa was dankzij hen een feit. In Spanje woedde de Burgeroorlog en om de Basken, die aan de kant van de republikeinen vochten, klein te krijgen bombardeerden de Duitsers met Italiaanse steun hun stadje Guernica. Omdat schuilkelders niet bestand waren tegen de vele zware bommen vluchtten inwoners naar de velden om de stad, waar de Heinkel-eskaders schoten op mannen, vrouwen en kinderen. Brandende koeien, paarden en schapen renden rondom getroffen mensen tot de dood er op volgde.
De aanval was samen met de Spaanse nationalisten gepland. Hermann Göring zag het bombardement als een kans om zijn nieuwe Luftwaffe te testen en de troepen van Franco bezetten vervolgens de stad. 
Picasso maakte kort erna het beroemde schilderij ‘Guernica’, misschien wel zijn indrukwekkendste en zeker wel bekendste werk, dat de Wereldtentoonstelling nog haalde en op zijn beurt een inspiratiebron vormde voor het gelijknamige muziekstuk van Leonardo Balaha.

Ventilatiegebouw
van de Maastunnel
(foto Wikipedia)
Rotterdam liep weer eens voorop toen in juni 1937 werd begonnen met de bouw van de Maastunnel. Niet alleen de eerste verkeerstunnel in Nederland, de tunneltraverse die door de stad toegang geeft tot de tunnel was daarbij de eerste stadsautoweg. Een verbetering waar de Rotterdammers naar uitkeken en het bouwproject was het doel van menige zondagswandeling maar toch vormde de komst van een tunnel zeker niet de enige gespreksstof. Die tunnelbouw, dat kwam wel goed voor de Rotterdammers. Er was ook nog een geheel andere gebeurtenis die volop publieksaandacht kreeg. Meer dan tien jaar later kon je Anna en de anderen nog wel eens zien grinniken om wat zij noemden ‘de wraak van de kunstenaar’.
Die kunstenaar was de in Frankrijk wonende Nederlandse kunstschilder Han van Meegeren. Hij schilderde in een stijl van eeuwen terug. De reproductie van een heel bekend werk van zijn hand, het ‘Hertje’, bleef nog lang een favoriete wandversiering in veel Nederlandse huiskamers. Met zijn niet te onderschatten gevoel voor marketing had hij de verkoop van het ‘Hertje’ op gang gebracht door het verhaal de wereld in te helpen dat het poserende beestje aan prinses Juliana toebehoorde. Het ‘Hertje’ is niet meer dan een weliswaar vaardig gemaakte, maar zoetsappige tekening, geconcipieerd in de tijd dat Picasso met zijn ‘Les demoiselles d’Avignon’ de geboorte van het kubisme al ruimschoots had aangekondigd. En bovendien met zijn ‘Guernica’ ook nog eens een vlammend protest had gecreëerd.
In de tijd ook dat Ossip Zadkine, de man die later voor Rotterdam het beeld ‘De verwoeste stad’ zou maken, al kubistische principes in de beeldhouwkunst toepaste; in de tijd ook dat het futurisme al lang van zich deed spreken, en onder meer de geboorte van abstracte kunst op handen was; Piet Mondriaan zou al snel met zijn geometrisch werk aan de gang gaan. Kortom, kunsthistorisch gezien gebeurde er nogal wat maar Van Meegeren vond moderne kunst bedrog en ging niet gebukt onder een lage dunk van zichzelf en zijn artistieke niveau. Zijn hertje was het helemaal, vond hij. En de critici ontbrak het aan verstand.
(wordt vervolgd)
nnn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten